tiistai 28. maaliskuuta 2017

Forssan Suvi-Ilta, Täältä kaikki alkoi !

Koska kevät ja kesä tulee kovaa vauhtia ja juoksutapahtumat alkavat täyttämään kalenteria on hyvä hetki hieman muistella mistä kaikki lähti.

Forssan Suvi-Ilta, sieltä siis tuo juoksu aikoinaan alkoi. Muutaman kuukauden treenillä puolimaratonille ja itsensä voittaneena kisasta pois.
Ihka ensimmäisen puolimaratonin ekoja kilsoja Forssassa 
Paljon on tuosta menty eteenpäin juoksun suhteen, mutta suvi -ilta on ja pysyy edelleen joka kesä kalenterissa. Tarkemmin sanottuna se tulee ensimmäisenä merkattua kalenteriin. Eikä pelkästään sen vuoksi että sieltä kaikki aikoinaan alkoi, hapuilevilla askeleilla. Täysin ylipukeutuneena kisaan, varmuuden vuoksi kaksi numeroa liian isot juoksutrikoot jalassa ettei vaan ole liian kireät :)
Ensimmäinen mitali !
Eka kisa jäi mieleen toki siitä että voitti itsensä mutta myös siitä kuinka hyvä ja kuinka paljon reitin varrella oli kannustusta, toki tuon etukäteenkin jo tiesin koska olen puolet elämästäni Forssassa asunut mutta silti se pääsi yllättämään. Oli bändiä matkan varrella soittamassa, ihmisillä oli omia katsomoita joissa musiikki soi ja grilli oli kuumana. Tuon kannustuksen saattelemana menikin aika kivuttomasti läpi ja tuli juoksuun sellainen huuma että harrastus on jäänyt ja jatkunut, kiitos tuon ensimmäisen kokemuksen ja hyvän tapahtuman.



Ja tämä on ollut jokaisena vuotena kun olen ollut tuolla. Kerrassaan mahtavaa juosta kotimaisemissa mahtavan kannustuksen keskellä.

Vielä kierros radalla ja sitten maalissa !

Tuonne siis tänäkin vuonna, vuorossa taas puolimaraton. Kahdesti sen juossut tuolla ja viime vuonna juoksin kympin. Molemmat ovat hyviä reittejä mutta itse pidän enemmän tuosta puolikkaasta.

Forssassa onkin kunnon aika juoksematta puolikkaalta. Ensimmäinen taisi mennä johonkin  2. 16, seuraavana vuonna oli muistaakseni 1.52.. ja jotain.Viime vuonna olikin kympin vuoro.
Jos tänä vuonna saisi vaikkapa ennätyksen Suvi- illassa..


Ehjänä maalissa
Ja jos juoksu ei kiinnosta Suvi-Iltaan  on myös mahdollista osallistua pyörällä, combolla tai vaikka lähteä rullaluistimilla matkaan mukaan.

Jos yhtään on vapaata tilaa kalenterissa tuolloin niin lähde ihmeessä mukaan.
Ilmot sisään tuolta Ilmottaituminen , ja taitaa päästä vielä mukaan New Balancen lenkkareiden arvontaan sekä edullisemmin kun teet sen 31.3 mennessä.

Nähdään Forssassa :)


maanantai 20. maaliskuuta 2017

Treeniä aina samoilla painoilla!

Tässä kun on taas viihtynyt hieman enemmän salin puolella ja on tullut jopa treenattua siellä ohjelman mukaan ja tavoitteellisesti tuli mieleen kuinka tärkeää on että lisää painoja treeneissä eikä vain tyydy olemaan omalla mukavuus alueella.

Miksi sitten lisätä painoja ja toistomääriä.

Jos treenaat samoilla painoilla ja toistomäärillä viikosta toiseen tämä voi johtaa siihen että kehitys pysähtyy.  Kroppa toisin sanoen tottuu tiettyyn vastukseen eikä lihakset kasva enää samaan malliin.
Tämä pätee myös juoksuunkin, jos juoksee aina vain samoilla vauhdeilla ja samoja matkoja niin kehitys jos ei pysähdy niin ainakin hidastuu radikaalisti. Kannattaa siis haastaa itsensä niin saa kehitystä aikaan!
aina on aikaa ottaa kuva!

Kuinka paljon sitten lisätä paino ja milloin.

Perus sääntönä taitaa olla viiden prosentin nosto, eli ei ole pakko mitään järjettömiä määriä kerralla nostaa. Itse olen nostanut tuolla kaavalla aina siinä vaiheessa kun sarjat on mennyt läpi puhtaasti ja tuntuu että olisi ollut varaa vetää vielä toista tai kaksi.

Pienillä muutoksilla saa siis hyvin uutta ärsykettä lihaksistoon ja kehitys pysyy yllä.
Muutoinkin kannattaa saliohjelmaa muuttaa noin 8 viikon välein että saa uutta ärsykettä ja itselläni tuo toimii samalla motivaattorina.

Toki itse tulee treenattua kesä ja kevät aina voimaa ja nopeutta salilla ettei tule vedettyä kroppaa tukkoon ja juoksu kulkisi. Käytännössä tämä tarkoittaa että teen pitkälti moninivelliikkeitä , tempaukset, maastavetoja, rinnallevetoa kyykkyä ym. ja kohtuu isoilla painoilla ja lyhyillä sarjoilla. Useimmiten 5 *2-5 , riippuen kuinka liki maksimia mennään.

Jos muut ketkä juoksevat käyvät salilla olisi kiva kuulla miten treenaavat siellä ja millaisilla menetelmillä ?

maanantai 13. maaliskuuta 2017

Juoksukaverikirja-Haaste

Kaverikirjat ja ystäväkirjat on varmaan tuttuja kaikille. Meillä miehillä niitä vähempi on tainnut kiertää ja olla nuorempana.
Nyt sain kuitenkin haasteen osallistua Takomorunnersin juoksukaverikirja- haasteeseen Tanjalta

Tässä olkaa hyvät

Takomorunnersin juoksukaverikirja

Kuka olet:
Jarkko vielä tovin alle 40 v

Missä päin vaikutat:
Forssasta juuret ja nykyisin Turun suunnilla

Mitä teet työksesi:
Myyntialalla

Mitä harrastat:
Juoksua, pyöräilyä, kuntosalia, jooga satunnaisesti, konsolipelejä

Lempiruokasi:
Pizza ja olut ja jäätelö samaan pakettiin ehdottomasti

Mitkä on lempilajisi:
Juoksu ja Fatbike-lenkit

Minkä merkkinen juoksukenkä olisit:
Adidas , koska nopea 

Kerro lempparikisasi jos sellaisia on:
Forssan Suvi-Ilta, kotikisa ja mahtava yleisö ollut aina tuolla, sekä tuli juostua ensimmäinen puolikas tuolla. Toinen on Paavo Nurmi ja tuohon pätee samat sanat.

Mikä on paras juoksutuloksesi:
Paha sanoa mikä paras, yksi ehkä se että vielä näin kohta 40-vuotiaana pääsee cooperissa yli 3000. Tai 10km mikä on taittunut johon 45 minuuttiin , en ihan tarkkaa aikaa tiedä. 
Tai jokin puolikkaan ajoista tai maraton, noilla matkoilla vaan ajat ei ole lähelläkään sitä mihin kunto antaisi mahdollisuudet johtuen ruokatauoista matkan varrella :)

Mikä on mieleenpainunein liikuntahetkesi:
Tallinnan maraton 2015. Ensimmäinen kokonainen maraton ja meni ilman sen suurempia sohlauksia. Kerran joutui puolessa välissä pysähtymään noin 2-3 minuutin ajaksi syömään johtuen matalista sokeriarvoista mutta silti ehjä juoksu ja mahtavassa kelissä ja eka on aina eka. Aikakin meni suunniteltuun eli ensimmäisellä heti alle neljän tunnin , oiskoos ollut jokin 3.56.

Mitkä ovat vahvuutesi liikkujana:
Monipuolisuus , kroppa ei ole valettu vain yhtä lajia varten vaan tehnyt aina monipuolisesti kaikkea, sekä luontainen nopeus

Entä heikkoutesi:
Perussairauteni joka tuo tiettyjä rajoitteita ja vaatii oman osansa. Tätä kautta samalla palautuminen ja lihasjumit.  Ja ehkä liian kovaa treenaaminen, pitäisi olla armollisempi ja ottaa välillä kevyemmin. 

Jos saisit lisätunteja vuorokauteen:
Nukkuisin ja söisin

Mitä haaveita sinulla on juoksun suhteen:
Ehjä vuosi, ilman mitään pidempiä telakoita. Juosta ultra, mieluiten poluilla ja jo tänä vuonna.
Yksi puolikas ilman murheita ja saada aika sinne minne sen haluan.

Missä maassa haluaisit juosta:
Australiassa

Keksi itsellesi supersankarinimi seuraavaa juoksukisaa varten:
Parrakasmenijä

En sen enempää lähde haastamaan ketään mukaan, jos haluat niin lähde mukaan ja postaa kommentteihin alle et oletko mukana niin tiedän käydä lukemassa sinun juttusi :)



keskiviikko 8. maaliskuuta 2017

Parran Pärinää!

Parranhoidon ABC ja Klassinen parranajo

Klassinen parranajo

Klassinen parranajo on ylivertainen tapa verrattuna vaikkapa moniterähöyliin tai partakoneisiin. Klassisen parranajon hyötyihin kuuluu  mm. ajon tarkkuus, ihon ärsytyksen minimointi ja ehkäpä tärkeimpänä kaikesta on koko parranajotavan tyylikkyys ja mukavuus.
Olen huomannut että kun varaa parranajolle vähän enemmän aikaa ja tekee  sen kunnolla alusta loppuun asti , muuttuu koko pakollinen rutiini pahasta odotetuksi päivän kohokohdaksi.

Kaikki hyöty ei tule kuitenkaan paremman höylän takia, vaikka se varmasti suurin yksittäinen tekijä onkin. Kunnon partasaippua ja huolellinen valmistelu ja ajo ovat myös tärkeitä hyvän parranajokokemuksen saavuttamiseksi.

Klassinen parranajo
Ennen parranajoa :

* Tarkista parran kasvusuunta.
   Parran kasvusuunta on tärkeä kartoittaa, jotta tietää mihin suuntaan sitä ajetaan. Tämän tekeminen    vähentää huomattavasti ihon ärsytystä ja näppylöitä

*Valmistele parranajo
   Laita partasutisi likoamaan esim. lasiin. Tämä pehmentää sutia sekä helpottaa vaahdottamista . Aseta höylään terä, jollei vanha ole vielä käyttökelpoinen. Pehmennä tämän jälkeen partasi ajon helpottamiseksi. Yksinkertaisin tapa on käydä lämpimässä suihkussa ennen parranajoa, tai käyttää preshave-öljyä. Voit tehdä molemmat saadaksesi erityisen pehmeän parran.

*Saippuan vaahdotus
Ravistele lionnutta sutia  ja “lataa” se saippualla. Saippua on hyvä laittaa  kulhoon tai esim. kahvikuppiin, jossa se pysyy kun pyörität sutia sen päällä. Mikäli vaahtoa ei synny tarpeeksi, tai se on liian paksua ja tahmeaa, kastele hieman sormiasi ja vettä saippuan päälle. Pyörittele sutia saippuan päällä noin 20 sek, jotta sutiin tulee tarpeeksi saippuaa. Vaahdota kasvot hyvin. Ensimmäisillä kerroilla kun ajaminen on vielä vähän hitaampaa, voi vaahtoa laittaa aluksi vain tiettyihin paikkoihin kerrallaan, ja vasta ajon jälkeen vaahdottaa seuraavaksi ajettava alue. Tällä tavalla saippua ei ehdi kuivumaan iholle.

*Oikean kulman etsiminen terälle parran ajamiseen
Ehkäpä kaikkein helpoin tapa löytää oikea kulma ajamiseen
on asettaa höylä suoraan “hattu” vasten poskea ja hitaasti vetää höylää alaspäin poskella ja samalla kääntää höylää alaspäin. Kun terä alkaa leikkaamaan, olet löytänyt oikean kulman.  Yleensä Kulmaksi suositellaan 30 astetta.

*Ensimmäinen ajo
Ensimmäisellä kerralla aja parta myötäkarvaan. Tässä vaiheessa ei ole tarkoitus saada naamastasi vauvan pyllyä, vaan ainoastaan lyhentää parta. Älä siis koita saada parempaa tulosta painamalla höylää kasvojasi vasten. Vielä kerran, älä siis  paina höylää. Ihoa on hyvä kiristää ohimosta toisella kädellä tai pullistamalla poskia tai huulia ilmalla. Ajettuasi naaman läpi kertaalleen, huuhtele kasvot.

*Toinen ajokerta
Toisella kerralla on tarkoitus ajaa parta ristikarvaan. Lataa lisää saippuaa sutiin tarvittaessa ja vaahdota kasvot. Samat säännöt pätee tässäkin. Tämän ajon tulos riittää suurimmalle osalle, mutta jos haluat tosiaan sen vauvan pyllyn, valmistele vielä yksi ajo.

*Kolmas kerta
Kolmannella, ja yleensä viimeisellä ajolla parta ajetaan vastakarvaan. Tämä on huomattavasti haastavampaa ja tästä syntyy helpoiten pieniä viiltoja ja punaisia läiskiä naamaan. Vastakarvaan ajaminen on kuitenkin ainoa tapa varmistaa silkinpehmeät kasvot. Aloittelijoille suosittelemme skippaamaan tämän vaiheen, tai vaihtoehtoisesti ajamaan uudestaan ristikarvaan (toiseen suuntaan). Sitten kun höylä ei enää tärise kädessä, voit kokeilla tätä isojen poikien ajoa.

* Huuhtelu
Huuhtele kasvot lämpimällä vedellä. Lämmin vesi pesee ylimääräisen saippuan pois ja puhdistaa ihohuokoset.  Tämän jälkeen huuhtele kasvosi vielä kylmällä vedellä sulkeaksesi ihohuokoset. Taputtele kasvosi kuivaksi pyyhkeellä.

*Viimeistely
Laita aftershavea. Aftershavella on tapana ilmoittaa, missä  ajo on mennyt vähän huonommin. Aftershaven tarkoitus on myöskin  puhdistaa ihoa ja rauhoittaa ärtyneitä kohtia.
Partaöljy


Parranhoito

Aika monen ihmisen suusta kuulee ihmettelyä, kun puhutaan partaöljyistä, vahoista tai
partasaippuoista. Siinähän se parta leuassa jo roikkuu, minkä ihmeen takia siihen vielä jotain öljyä tarvitsisi laittaa?

Partaöljy on tehty ravitsemaan partaa, mutta ennenkaikkea ihoa parran alla. Iho parran alla saattaa olla kovastikin huonossa kunnossa, jos se ei saa kunnon hoitoa. Parta voi kutista, hilseillä ja olla  epämukavan tuntuinen. Partaöljy on tämän ehkäisyyn ja hoitoon , se pääsee helposti karvan läpi ihoon ja hoitaa siinä matkalla myös partakarvan.

Partaöljyn käyttö siis pehmentää partaa, ehkäisee kutinaa ja hilseen muodostumista, ja antaa parralle hyvän tuoksun. Markkinoilla on paljon erilaisia ja erituoksuisia partaöljyjä.

Partavaha, tai partabalsami, on partaöljyn kanssa suurinpiirtein samaa asiaa ajava tuote, mutta on koostumukseltaan kiinteämpää, ja sen tarkoitus on myös muotoilla partaa. Partavahan pohjana on usein mehiläisvaha, kookosrasva tai/ja shearasva. Näiden tarkoitus on hoitaa ja suojata partakarvaa ihon lisäksi, sekä tehdä parta muotoiltavaksi.

Mies ja parta
Varsinkin pidempään partaan suositellaan käytettäväksi molempia, sekä partaöljyä että -vahaa, mutta jo sängestä eteenpäin kannattaa ottaa ainakin partaöljy käyttöön, kun iho ei enää pääse kunnolla kosketuksiin ilman kanssa jäädessään karvan peittoon.

Näiden käytön lisäksi kannattaa partaa kantavan ottaa käyttöön myös partakarvalle vartavasten tehty saippua.
Partasaippua, tai partashampoo, on tehty poistamaan partaan päivän aikana joutuneet ruuantähteet, hajut, nesteet ja muu lika mikä helposti sinne kertyy. Hyvä partasaippua pitää myös parran pehmeänä, poistaen päivän päätteeksi parranmuotoilutuotteet.