tiistai 24. tammikuuta 2017

Fatbike lenkkiä!

Tuli taasen pitkästä aikaa otettua lenkkiä videolle.
Mahtavuutta kyllä kun alkaa taas aurinko näyttäytymään ja mennään kohti kevättä.
Täytyy kyllä todeta että tuolla lumessa ja lumisilla poluilla on tuo läskipyörä meno aivan parhautta.

Tuossa video lenkiltä


torstai 19. tammikuuta 2017

Kestävyysliikunta lihottaa!

Noinko se on, omalla kohdallani kyllä. Kestävysliikunta lihottaa, tai jos ei lihota niin ei ainakaan laihduta.

Enkä nyt tarkoita sitä kun pitkän lenkin tehdessä tulee ajatus että mitäpä jos tässä palkitsisi itsensä pizzalla tai muulla, tuohonkin kyllä tulee silloin tällöin sorruttua.

Tankkaustauko kesken Fatbike -lenkin


Mutta siis mistä tuo itselläni johtuu. Lähinnä tankkauksesta joka taas johtuu diabeteksen mukana tuomista kommervenkeistä.



Otetaan vaikka esimerkkinä viime viikonlopun lenkki läskipyörällä.
Aikaa lenkillä meni noin nelisen tuntia ja äkkiseltään voisi kuvitella että kyllä tuossa vajaan 50km lenkillä kaloreita paloi, ja paloihan niitä mutta jos vedetään mutkat suoriksi ja unohdetaan jälkipoltot ja muut ja katsotaan vain kulutus lenkin ajalta ja verrataan mitä ennen, jälkeen ja lenkin aikana tehty tankkaus toi niitä niitä kaloreita niin lenkki taisi mennä + 400 kaloria.. tuo ei toki ole koko totuus mutta antaa kuvan tuosta oravanpyörästä mitä joutuu käymään läpi. Mitä enemmän liikun tuollaista kevyttä aerobista kuntoa nostattavaa niin sitä enemmän joutuu tankkaamaan ja paino taas hilautuu ylös.

Polkujuoksua ja pieni ruokatauko

Nyt tuohon liittyen olisikin keksittävä jotain millä saisi painoa hieman alas. Jos on vinkkejä niin otetaan vastaan ?

keskiviikko 11. tammikuuta 2017

Kesäksi juoksukuntoon

Kevät ja kesä kohta jo ihan nurkan takana ja moni aloittaakin juoksukauden taas talven jäljiltä. Osa aloittaa myös juoksun ihan uutena harrastuksena tai vuosien tauon jälkeen.

Vetotreenejä varjon kanssa vauhtisammakon opissa


Tässä hieman ajatuksia ja vinkkejä miten saavutat esimerkiksi kunnon millä mennä 10 km juoksukisa läpi tai vaikkapa kokonainen maraton ja mitä se vaatii.


Lähdetään liikkeelle lyhyimäistä matkasta eli 10 km juoksusta.

- Jos lähdet nollasta liikkeelle tai olet liikkunut vain vähän niin aikaa tuohon että pääset kympin juoksemaan menee noin 2-3 kk. Alkuun kannattaa lähteä liikkeelle niin että juoksee osan ja kävelee osan matkasta, hiljalleen sitten pyrkiä nostamaan aina juoksun määrää. Neljän, viiden viikon jälkeen pitäisi pystyä jaksaa juoksemaan noin 2-3km putkeen kävelemättä. Tästä voikin sitten nostaa matkaa joka kerta noin puolella kilometrillä.
Jos on jo aiempaa taustaa ja jaksat juosta jo vaikka viisikin kilometriä niin voi hyvin kokeilla juosta 10km putkeen.

ensi kosketuksia polkujuoksuun Vauhtisammakon opastuksella


Puolimaraton eli 21,1km

Jos lähdet nollasta tavoittelemaan puolikasta niin varaa siihen aikaa noin puoli vuotta.
Kannattaa lähteä treenaamaan juoksua samoin kuin tuohon kymppiin ,mutta sitten vain hieman lisätä määriä kun se menee. Allekirjoittanut ei juossut pohjille ennen ensimmäistä puolimaratonia Forssan Suvi -Illassa kuin muutaman noin 15km juoksulenkin ja tämä onkin riittävä määrä siihen jos tarkoitus on voittaa itsensä ja juosta se läpi.
Jos olet jo hieman kokeneempi ja pystyt juoksemaan 10 km  niin pääset kyllä varmasti läpi puolimaratonin ja voit lähteä tavoittelemaan aikaakin jo.
Tallinnan Maratonilta

Maraton eli 42km

Vaatiikin jo huomattavasti ennemmän treeniä kuin aiemmat. Varsinkin säännöllistä.
Sanoisin että noin vuosi riittäneet nollasta maraton kuntoon, toki aiemminkin on mahdollista mutta hiljaa hyvää tulee ja loukkaantumisriski pienenee.
Määrällisesti tuohon tarvittaneen jo kolmisen juoksulenkkiä viikossa sekä pitkiä lenkkejä jonkin verran. Vinkkinä voisi sanoa että ensin kannattaa juosta ainakin muutama puolimaraton alle ennen maratonille menoa.
Hyvillä pohjilla uskoisin että riittäneen noin puoli vuotta treenaukseen ja on siitä kunnossa että läpi meno on mahdollista.

Eli mitään hirveitä määriä juoksua ei noihin tarvitse, tärkeintä on että lähtee liikkeelle ja tekee sitä säännöllisesti.

Tai sitten tekee kuten minä ja liittyy juoksukouluun , näin ei tarvitse itse miettiä että mitä ja miten treenaan vaan pääsee ns. valmiiseen pöytään nauttimaan herkut päältä.

Se paha puoli tuossa juoksukoulussa on että siittä saattaa jopa pitää ja huomaakin että piti vain kymppiä varten treenata ja nyt onkin jo menossa useampi kausi ja matkat sekä vauhdit vaan kasvaa.

kaikki pelissä , kuten niin usein 


Jos siis olet aikonut aloittaa, parantaa vanhoja ennätyksiä tai muuten vain kaipaat seuraa missä juosta niin tsekkaas tämä Vauhtisammakon juoksukoulu .  Uusi kausikin alkaa juuri, hyppää mukaan ja huomaa kuinka juoksukuntosi kehittyy pakostakin !

Kepeitä askeleita kaikille !




tiistai 3. tammikuuta 2017

Muutama vinkkini salitreenauksen aloittamiseen

Tammikuu ja taas aika aloittaa uusia harrastuksia.
Tässä on muutama vinkkini jos olet aloittamassa salitreenausta.

Kestävyystreeniä kehonpainolla

* Hyödynnä ammattilaisia, jos olet ottaneet askeleen että aloitat kuntosali harrastuksen panosta myös itseesi sen verran että hommaat personal trainerin ainakin alkuun opastamaan ja neuvomaan jos saliohjelman teko ei ole itselle tuttua

* Aloita maltilla, sekä määrällisesti että painoilla. Muista että olisi hyvä että käyt vielä tammikuun jälkeenkin salilla, alkuun siis onkin mielestäni riittävä jos käy esim. 2-3 kertaa viikkoon salilla.

* Älä lataa kaikkia salin painoja heti tankoon vaan aloita kevyesti että kroppasi ehtii tottumaan uuteen ärsykkeeseen , näin myös oma motivaatio kestää kun kehitystä tulee tasaisesti.

* Muista kysyä henkilökunnalta apua jos jokin asia mietityttää , sinua varten he siellä olevat

*Muista ottaa muut huomioon, palauta painot. Kysy onko laite vapaa ym.

*Aseta suunnitelma ja tee tai teetätä ohjelma ja noudata sitä. Näin et joka kerta mieti että mitä sitten tekisi ja millähän painoilla tein viimeksi. Pidä treenipäiväkirjaa !

*Älä vertaa itseäsi muihin vaan tee rauhassa treeniäsi!
Nopeusvoimaa ja räjähtävyyttä hankkimassa