torstai 20. heinäkuuta 2017

Kehonhuolto, mitä kaikkea se pitää sisällänsä!

Kuten varmaan olette lukeneet niin olen tänä vuonna päättänyt olla armollisempi kropalleni ja kuunnella sitä enemmän ja samalla myöskin huoltaa sitä. Jooga on tullut vahvasti mukaan kuvioihin mutta teen mä muutakin kuin sitä :)

Venyttelyä ennen kisaa

Mitä kaikkea minun kehonhuolto pitää sisällään niin tässä siitä hieman lisää!

* Alkulämmittely
   Alkulämpö herättelee kehon ja lämmittää lihakset treeniä varten, itse varaan aikaa lämmöille noin 10 minuuttia. Mitä kovempi treeni tulossa sitä enemmän lämmittelen

*Loppuverkka
Loppuverryttelyn tarkoitus on poistaa maitohapot kehosta ja ehkäisee lihasten kipeytymistä. Varaan tähän suunnilleen saman ajan kuin alkulämpöön.

*Lepo
Mitä kovempaa treenaa sitä enemmän keho vaatii lepoa ja aikaa palautua. Tätä ei voi ikinä korostaa liikaa kuinka tärkeä osa tämä on. Lihakset ja kunto myöskin kasvaa levossa

*Tekniikka. Oikea suoritustekniikka liikkeisiin salilla sekä juoksussa. Kannattaa rohkeasti kysyä apua tähän niiltä jotka sen osaa jos itse ei tiedä tai osaa riittävästi

*Venyttely. Sekä pitkät venytykset että lyhyemmät ja pumppaavat venyttelyt. Kannattaa vain muistaa että pidemmät venytykset kannattaa tehdä aikasintaan kaksi tuntia treeneistä

*Hieronta. Tästä ei varmaan isompia perusteluja tarvitse laittaa :) Itse käyn noin kaksi kertaa kuukaudessa

*Ravinto ja nesteet. Hyvinvointi vaatii myös oikean ruokavalion sekä riittävän nesteytyksen. Kun syö monipuolisesti sekä nauttii riittävästi nesteitä niin jaksaa paremmin sekä palautuu myös nopeammin treeneistä

*Monipuolisuus. Pyrin liikkumaan ja treenaamaan monipuolisesti. Tämä auttaa välttämään rasitusvammoja sekä tulee loukkaantumisia harvemmin. Itse yhdistelen juoksua , pyöräilyä sekä salia

*Jooga. Kyllä , mieskin voi joogata vaikka olisi kankea kuin rautakanki. Jooga tasapainoittaa kehoa ja mieltä. Vahvistaa syviä lihaksia sekä auttaa liikkuvuutta

*Rullailu. Putkirullaus auttaa lihastenkireyteen edes auttaa palautumaan. Putkirullaus avaa myös kalvoja

kehonhuoltoa salilla!


Näillä siis olen koittanut pitää itseäni kunnossa , jos tulee jotain mieleen mitä tuohon voisi lisätä mukaan niin sana on vapaa :)
 

lauantai 15. heinäkuuta 2017

Nuts Ylläs Pallas kisarapsa

Nuts Pallas talsittu läpi. Eka kerta itselle näissä maisemissa ja tykkäsin kyllä reitistä, matka olisi pitänyt olla ehkä pidempi mutta tällä mentiin mihin puoliso meidät syksyllä ilmoitti :)

ei paljon maisemia nähnyt :)


odotus meni aika rauhallisesti ja oikeastaan täydellisesti, tällä kertaa jopa verensokerit olivat aamusta asti juuri siellä missä pitikin ja oikeastaan alkoivat laskemaan vasta noin puoli tuntia ennen lähtöä , parit banaanit naamaan ja arvot olivatkin sitten sopivat kun pääsi viivalle.

Tuosta päästäänkin lähtöön joka viivästyi 20 minuuttia ukkosmyrskyn takia. Onneksi meni nopeasti ohitse ja ainoastaan sumu jäi päälle sekä pientä sadetta kisan alkupuolella, pääydyin kuitenkin aloittamaan kisan shortseilla ja kuoritakilla, takin riisuin kyllä pois kun päästiin pirunkurulle, olisi kyllä ehkä pitänyt tehdä tuo aiemmin :)

Myräkkä iski ennen lähtöä

Palatakseni tuohon alkuun ja verensokereihin niin ne olivat koko kisan ajan täydelliset, alimmillaan 4,5 ja korkeimmillaan 10,5 , kerrankin näin ja ei tarvinnut niiden takia tankata vaan sai tankata vain energian takia. Toki repussa oli taas muutaman kilon verran extraa hätävarana geelejä , suklaata ja muuta roinaa.. olisi kiva joskus juosta että ei olisi tuota ylimääräistä kiloa tai kahta tuon takia mukana, mutta toisaalta kasvaapa reidet siinä :) Muuten tankkaus meni niin että otin noin 25 minuutin välein muutaman pähkinän ja noin 35 minuutin välein geelin tai  muuta energiaa, toimi tällä kertaa siis tuo :)

Alun nousua joka tuntui kestävän ja kestävä ja kestävän..


Sitten itse reittiin ja fiiliksiin siitä.

Alkuhan oli heti luulot pois tunkkausta ja pohkeet hapoille :) Startista suoraan siis mäkeen, pitihän toki hymyillen ja vilkutellen lähteä juoksemaan, mutta hyvinkin pian se muuttui totisemmaksi väännöksi. Edessä oli siis reitin pisin ja korkein nousu heti alkuun :) No onneksi oli sumua niin ei nähnyt kuinka paljon on vielä edessä , pari kertaa jo luulin et nyt loppuu mutta ehei, väärä luulo :)
Nousua tuli heti alkuu siis tuollaiset 420 metriä ja matkaa tuli noin 3,3 km . Ylhäällä tulikin sellainen olo että huhhuh mites tästä toipuu, no sitäpä ei kauaa ehtinyt miettimään kun alkoi etureisien polttelu ja hapotus... eli alamäkeä tiedossa siis :) Siinä sitten mentiin alas niin kovin kuin vain uskalsi :)
Hieman yllätyksekseni sain havaita että puolisoni tulee siinä vielä samaa matkaa , no koska itse aloitin liiankin rauhallisesti ja hän kovin niin ajattelin että juostaas sit vaan yhdessä ja fiilistellään koska en ollut muutenkaan aikaa juoksemassa . Tasaiset pätkät sitten mentiinkin vaimon tahtia mikä taisi olla itselleni hieman paha koska tuo liian hidas vauhti minulle aiheuttaa pientä ongelmaa aina vasemmassa lonkankoukistajassa, ja alkoihan se nytkin hieman kiristelemään siinä. Jatkettiin kuitenkin samaa tahtia ja vauhti pyöri noin kutosen paikkeilla, ylämäkiin himmailtiin hieman.

Pirunkurun alkuvaiheilta

Seuraava mikä jäi mieleen olikin tuo kuuluisa Pirunkuru. Siinä alhaalla totesin että nyt geeliä naamaan ja takki pois ja tunkkaamaan. Siinä kun lähdin menemään ylös päin tuota maanpäällistä helvettiä niin noin puolen välin kohdalla puoliso huikkas et jää ottamaan happea hetkeksi. Päätin itse ottaa sen treenin kannalta ja annoin mennä minkä pääsin ja jäin sitten päälle odottamaan. Oli mukavan hapottavaa nousua ja sai kyllä tehdä töitä. Ainut mikä noissa kaikissa nousuissa oikeastaan tuolla oli vikana on ne kivikot, itse en ole mikään niiden suuri ystävä.
Tämän nousun jälkeen taas jatkettiin yhdessä matkaa ja vauhti alkoi hiipumaan hieman. Samalla tuli juteltua muiden juoksijoiden kanssa ja naureskeltua kun tehty oikeastaan koko matka sellaista haitariliikettä , vuoro vedoin siis, taisi meitä olla siinä ainaki muutaman kymmenen juoksijan ryhmä kun vuorotteli kuka milloinkin kärjessä ja kuka hännillä :)

Pirunkuru selätetty :)


Tuolta kun oli aikamme lasketeltu ja menty tasaistakin niin tehtiin päätös että molemmat jatkaa omia vaihtejaan maaliin, tuo tehtiin siinä noin 17-19 km kohdalla, hieman ennen tuota mukavaa upottavaa suo osuutta :) Tuosta suo pätkästä tuli mieleen kevään Bodom Trail ja annoinkin mennä sen osuuden samalla lapsen innolla :) Sain vauhdit nousemaan taas yläs kun menin yksin ja ylämäetkin päästelin menemään, paitsi kaikkein pahimmat ja huono maastoiset kävelin. Ihan täysiä ei enää kuitenkaan voinut mennä koska tuon lonkankoukistaja oli mennyt liian jumiin alusta johtuvien seikkojen takia. Vielä kuitenkin oli mielessä että josko kuitenkin saisi kirittyä sen verran että alle neljän ja puolen pääsisi.

Loppu puolisko oli suht iisiä baanaa painella paitsi ihan loppupuoliskoa. Keskisen lakea päästeltiin pitkospuita alaspäin ja se oli kohtuu hankala koska pitkokset oli jonkin verran liukkaat ja ei luottoa löytynyt niin aina kun sai rytmin ja vauhdin päälle niin piti hypätä portaita alas ja uusille pitkoksille. Tämän jälkeen tulikin sitten vielä lisää nousua loppuun ja tuostakin suurin osa oli sellaista kivikkoa jossa ei uskaltanut päästellä vaan meni enempi powerkävelyksi .

Lopun nousuja

Loppuun olikin sitten reitille laitettu kunnon lasku missä sai päästellä  minkä halusi, jos vain olisi tuo jalka kestänyt. Sen verran kireältä se tuntui että tyydyin suosiolla laskettelemaan kivien joukossa sellaista turvallista kutosen vauhtia. Tämän jälkeen olikin enää pieni polku pätkä ja pari mutkat ja maaliin.  Ihan en saanut lopussa kirittyä riittävästi ja kolmisen minuuttia taisin jäädä siitä mitä ajattelin kesken kisan lähteä vielä tavoittelemaan, mutta eipä tuo haittaa pätkääkään koska elämyksiä näistä haetaan ja nautitaan matkasta sekä haastetaan itseään. Hyvä fiilis jäi kisasta ja reitistä , vähän jäi sellainen olo että josko toisenkin kerran tätä varten reissaisi sen tuhat kilometriä :)

torstai 13. heinäkuuta 2017

Antispagaattimies joogaa!

Kyykky, mave, tempaus, penkki, haukkari... niin kovin tuttua sanastoa varsinkin minulle mutta mitäpä jos kokeilisi rohkeasti jotain uutta laajentaisi tuota sanavarastoa. Miltä kuulostaisikin power Vinyasa , strength vinyasa, deep stretch yoga..

Otettiin kisa puun kanssa, jokainen saa päätellä itse kuinka kävi :)


No minäpä päätin kokeilla ja suosittelen muidenkin, varsinkin miesten rohkeasti vain kokeilla joogaa. Jooga onkin helppo laji kokeilla koska siinä ei kilpailla muita vastaan ja jopa minun kaltainen rautakankikin voi tunneille osallistua :)

Äijäjoogaa metsässä muilta piilossa :)

Joogaa on monenlaista, löytyy niitä joissa on pitkiä venyttelyjä ja ollaan minuuttejakin samassa asennossa (tämä olikin ainut mielikuvani joogasta ennen kuin kokeilin sitä ) sekä tämän lisäksi on myös monia muita, en nyt tiedä kuinka paljon tiedän oikeaa sanastoa joogasta mutta nimettäköön vaikka voimajoogaksi :)

Nämä kaksi ovat siis ne joogan alalajit jotka olen itse ottanut nyt mukaan treeniini.

Vaikka salilla rautaa nouseekin hyvin ja pyrin treenaamaan siellä myös tukilihaksia sekä syviä lihaksia, niin itseni kyllä yllätti täysin kuinka rankkaa tuo powerjooga on, eli jos olet pitänyt itseäsi tosi äijänä ja nostellut salilla isoja painoja niin suosittelen kokeilemaan, saatat yllättyä ja huomata että on ihan uusia ja käyttämättömiä lihaksia kropassasi. Tämä siis vahvistaa kehoasi ja auttaa ainakin minua kehittämään ja käyttämään tukilihaksia. Tämä taas auttaa juoksua ja ennen kaikkea tukee lantion lihaksia ja auttaa pitämään paketin paremmin kasassa.

Näyttää lähinnä surffaukselta :)

Joogan hyödyistä yleisesti, niin jooga lisää kehon liikkuvuutta ja notkeutta (se spagaatti odottaa minua jo ihan kulman takana). Jooga auttaa myös rentoutumaan ja kehittämään hengitystekniikkaa!
Joogaamalla siis saat lisää voimaa ja joustavuutta kehoosi mikä tarkoittaa että voit juosta tehokkaammin ja luultavasti myös vältyt vammoilta. Ja olen myös huomannut että ainakin itselläni jooga kehittää myös sitkeyttä koska asennot ovat minulle vielä aika haastavia :)

Leikin lentokonetta :)

Ei siis kannata verrata itseään muihin kun menet joogaan vaan tee rauhassa omaasi, muista että asentojen oppiminen saattaa kestää vuosia, et varmaan salillakaan alkuun laitellut tankoon yli satkun painoja :) Itseäni motivoi joogaamaan aina uudestaan se, että jo nopeasti olen huomannut kehityksen, jo muutaman viikon jälkeen olen taipunut asentoihin joihin en koskaan uskonut pääseväni ja lantioni tuntuu kuin olisi eri ihmiseltä :)






keskiviikko 12. heinäkuuta 2017

Yllästunturi ja lähialueet kuvina

Ekaa kertaa Lapissa lomalla ja ei varmastikaan viimeistä. Huikean hieno paikka, suosittelen kaikille kotimaan matkailua ja Lapissa käymistä. Tässä hieman menoa ja maisemia kuvina. Kuvat ovat kaikki täältä Äkäslompolosta, Ylläkseltä ja Yllästunturilta.

Tässä kuvia reissusta olkaa hyvät!

































maanantai 10. heinäkuuta 2017

Vähän juoksua , Ninjailua ja paljon joogaa!

Viikko mennyt vähän kehonhuolto ja lepo edellä.Kerran taisin käydä salillakin ainostaan, toki se oli aika kova setti ja koko kroppa taas läpi .


vielä näyttää hyvältä!

Ehkä tekee ihan hyvää tällainenkin viikko taas välillä, varsinkin kun tuo Nuts jo tuossa nurkan takana vaikkakin menen vain tuonne pikamatkalle niin siltikin. Taitaakin olla vuoden eka tapahtuma johon tulee mentyä levänneenä :)

ja vieläkin ...
Ihan lonkkaa ei ole tullut vedettyä vaan aika paljon nyt on tullut keskityttyä taas tuohon joogaan. Koska on loma niin on ollut aikaa paneutua siihenki taas. Aamut on alkaneet mukavasti sillä, on ollut rankempaa power joogaa ja vähän iisimpääkin, kaikki yhtä tehokkaita ja tuntuu jo tässä kohtaa että lantio on taas hallinnassa ja on tullut löydettyä uusia lihaksiakin kehosta :)

Kunnes maanvetovoima voitti :)


Juoksut on jääneet aika vähille ihan tarkoituksella, pari kertaa poluilla tullut käytyä.
Alkuviikosta tuli hieman vedettyä kovemmin ja vähän mäkiäkin ja viikonloppuna sitten vähän leppoisammin, toki piti leikkiä Ninjaa ja hyppiä puiden yli sekä vetää hieman potkuja ilmassa... järkevää touhua viikkoa ennen Pallaksen kisaa :) ja selälleenhän siitä sitten päättyi, ei sentään mitää käden aukeamista pahempaa ainakaan vielä ole havaittu :)



Maantiepyörälläkin tuli käytyä heittämässä viikolla sellainen vajaa 50km lenkki, ja vaikka reitti oli ympyrän mallinen niin vastainenhan siitä silti suurimman osan ajasti oli :) Tein lenkin aikana pientä hienosäätöä ajoasentoon ja heti nousi noin 3-4 km/h vauhti kun jatkoi samalla teholla menoa. Edistystä siis ja tuntui että nuo lonkankoukistajatkin kiitti siitä :)

Eväät pakattuna Pallakselle


Ensi viikko jatketaan samaa linjaa, eli joogaa joogaa ja lisää joogaa. Yhden kevyen lenkin ajattelin käydä heittämässä ennen perjantain seikkailuja tuntureilla , siitä sitten lisää ensi viikolla :)




torstai 6. heinäkuuta 2017

Verkkareista kompressiojuoksutrikoisiin

Paljon on oma asenne muuttunut kompressioista sekä juoksutrikoista siitä kun juoksu harrastuksen aloitin.

Jos ei ole kompressioshortseja jalassa  niin ainakin sukat on 

Perinteiseen tapaan juoksemaan tuli lähdettyä vanhoissa verkkareissa tai normaaleissa shortseissa.
Olihan ne kuumat ja tuntui hieman epämukavilta ja sai kiskoa ylös ettei verkkarit valahda nilkkoihin kesken juoksun. Tuolloin vannoin kovin niiden nimeen kuitenkin ja muistankin maininneeni etten koskaan ikinä milloinkaan pue päälleni juoksutrikoita.

Kyllä, trikoot myös salilla jalassa!

No tuosta meni aikansa ja jotenkin päädyin kokeilemaan juoksuhousuja, ei tietenkään mitään kalliita kompressio vaan ihan normi juoksutrikoot. Tuntuihan nuokin jo olevan ihan eri luokkaa juostessa kuin ne vanhat verkkarit. Hengittävät ja pysyivät päällä sentään ja kun ensimmäisen lenkin oli ne jalassa tehty ei enään tullut ajateltua miltä ne näyttää päälläni :) Tämän jälkeenhän luonnillisesti seuraava lause oli että onhan nämä ihan ookoo , mutta en varmasti ikinä osta kalliimpia ja kompressiohousuja, turhasta maksaa eikä varmasti ole mitään hyötyä.. pelkkää rahastusta :)

Ja kompressioo rautakangella myöskin venyttelyssä, josko auttaisi siihenkin :)!


No mutta kuinka ollakaan enään en muita käytäkään, on kompressioshortseja, trikoita, paitakin on :)

Miksi kompressiotuotteet sitten vei mennessään.

Tässä mielestäni tärkeimmät seikat :

*Käyttömukavuus. Housut tuntuu kuin olisi luotu jalkoihin, aivan kuin toinen iho olisi. Ei tipu eikä valu vaan pysyy päällä treenatessa

*Kompressio vähentää turvotusta ja särkyä.

*Kompressio auttaa palautumaan nopeammin. Aineenvaihdunta paranee ja näin myöskin lihakset palautuvat nopeammin.

*Tukevat lihaksia treenatessa ja vähentää näin lihasten heilahtelua harjoitellessa jolloin lihaskivut vähenevät

*Kompression avulla saan paremman lihastuntuman ja kordinaatio paranee sekä kehonhallinta, näin loukkaantumisriski pienenee