torstai 29. joulukuuta 2016

Piti tulla kova juoksuvuosi 2016!

Vuodesta 2016 piti tulla kova ja hyvä vuosi juoksun suhteen, vaan toisin sitten kävikin.

Vuonna 2015 juoksukilometrejä tuli noin 1700 ja juoksu tuntui hyvältä ja vauhtikin oli kohtalainen, tämä saikin itseni odottamaan kovaa kesää 2016 ja asettamaan kovia tavoitteita tapahtumiin joihin osallistun.

Toisin siis kävi, joulukuun lopulla 2015 iski oikeaan jalkaan juoksianpolvi joka temppuili ja ilmoitteli itsestää aina maaliskuun lopulle saakka jolloin uskalsi taas aloittaa juoksun. Huhtikuulta eteenpäin uskalsi taas painaa menemään täysiä.
Vauhdit toki ei ollut totutut mutta hiljalleen ne sieltä nousi, kestävyys vaan oli ja on edelleenkin heikko.
Keväällä menin sitten pakostakin Aurajoen yöjuoksuun, ei kuulunut suunnitelmiin muutaman viikon treeneillä mutta koska vaimo sairastui niin menin sitten kokeilemaan, ja pohjiin nähden hyvin menikin ja olikin yksi vuoden parhaista juoksuistani. Aika taisi olla kympillä 46.08.
Muuten kesän juoksut meni enemmän fiilistellessä , Suvi-illassa kymppi meni penkin alle ja Paavo Nurmella puolikas meni kokeillessa että kestääkö jalka jo 21km, kyllähän se kesti ja aika taisi olla kovassa helteessä 1.47.... jotain, ihan ok tämäkin koska pisin lenkki ennen tuota oli tältä vuodelta 12km.

Tallissa tuli käytyä juoksemassa maraton, ilman aika tavoitetta vaimon henkilökohtaisena jäniksenä, sieltä tuliaisena oli vanha tuttu ongelma jalkaan mutta tällä kertaa toiseen. Tuon reissun opetus oli että ei liian hidasta juoksua liian pitkää matkaa minulle :)

Tuota parannellessa ja osin toisjalkaisena onkin sitten syksy ja alkutalvi mennyt.

Tuon vammakierteen ansiosta ja osin pakostakin mukaan on tullut paljon kehonhuoltoa ja uusia lajeja.
Fatbike -lenkit on hyvää vastapainoa juoksulle ja niiden määrä tulee varmasti lisääntymään ensi vuonna, samoin kuin kaikki kehonhuoltoon liittyvä, jooga ym.

Ensi vuodelle siis onkin tavoitteeni onkin monipuolistaa treeniä ja lisätä enemmän laatua kuin määrää.

Ensi vuoden mottonani onkin kuunnella kehoa ja panostaa kehonhuoltoon ja palautumiseen, vaikka se sitten tarkoittaisi että salitreenit tai juoksu jää väliin .

Muuten salin tai pyöräilyn puolella ei suuria tavoitteita ensi vuodelle ole. Jämi84 tietysti päätähtäin.

Juoksussa onkin sitten enempi noita polkujuoksu- tapahtumia sekä yksi kymppi ja pari puolikasta.
Kaikkiin noihin olen päättänyt mennä vain fiilistelemään, ei juoksua aikaa vastaan väkisin vaan katsoa miten menee ja itselle hyvät ajat tulee jos on tullakseen :)
Pääpaino on siis fiilistelyssä sekä poluilla. Tuolla onkin vähän noista tapahtumista kisakalenteri2017

Juoksikilsoja olisi tarkoitus hieman nostaa. Vuonna 2015 siis oli 1700 , tänä vuonna ainoastaan noin 850. Tavoite ensi vuodelle olisi saada ne noin 1200-1500..

Alla marraskuun treenit, tämä siis tavoitteena koko ensi vuoden !





Dataa koko vuoden ajalta




Hyvää uutta vuotta ja muistakaa pitää kehostanne huolta !





maanantai 26. joulukuuta 2016

Foam Roller päivitetty uuteen HighRoller rullaukseen

HighRoller säädettynä reiden sivuosan rullaukseen
Muutama sananen alkuun miksi rullainen kaiken muu kehonhuollon lisäksi.



Putkirullailun hyödyt yksinkertaisuudessaan.

*Nopeuttaa aineenvaihduntaa
*Parantaa liikkuvuutta
*Tehostaa palautumista
*Auttaa ehkäisemään loukkaantumisia


Vanha Foam Roller putkirulla tuli siis tiensä päähän ja oli aika päivittää kehonhuollon tarvikkeita uusiin.



Silmiini osui HighRoller ja päätinpä siis testiksi hankkia tämän.


Lyhyen käytön jälkeen pitää todeta että se hinta ero mikä tuossa HignRollerissa on tuohon perinteiseen putkirullaan maksaa kyllä itsensä takaisin välittömästi.


Tässä lyhyesti plussat joita olen HighRollerissa huomannut vs. vanha Foam Roller

*Jalkojen säädettävyys -> helpot ja luonnolliset asennot
* Helpompi pitää lihakset rentoina
*Helppo ottaa mukaan kantokassissa
*Pohkeiden sekä reisien huolto huomattavasti helpompaa ja pystyy säätämään voimakkuuden helpommin
*Pystyy kohdentamaan rullauksen helposti haluttuun lihakseen
*Säädettävyyden takia ulkoreidet helppo käsitellä

Katso lisää täältä




Tuossa vielä valmistajan tekemä video!



Eihän tämä rullailu pelkästään jumeja poista ja vetreänä pidä, mutta se yhdistettynä venyttelyyn ja luottohierojaan ( Klik! ) toivottavasti pitää paikat paremmin kunnossa!







tiistai 13. joulukuuta 2016

Hölkkääjästä juoksijaksi !

Miten minusta tuli juoksija!




juoksijat läks, pullot vaan jäi
Ennen kuin olin liittynyt Vauhtisammakon juoksukouluun juoksuni oli lähinnä hölkkäämistä.
Kaikki sai jokunen vuosi sitten alkunsa kun puoliso heitti puoli tosissaan haasteen että miten olisi ensi kesänä puolimaraton, ja koska minua ei ole vaikea puhua yli niin ilmo olikin Forssan Suvi- Iltaan sisällä alta aikayksikön.
Syksy ja talvi tulikin juostua ja koluttua lähi pururataa , samoilla vauhdeilla ja samoja matkoja.
Toki eihän sen ollut väliä koska olin päättänyt että tämä prokkis mennään loppuun ja juoksu jää siihen, no eihän se ihan niin mennyt. Kuten ei sekään että en kyllä ikinä juoksutrikoita käytä, ja tämän jälkeinen päätös etten ainakaan ala ikinä kompressituotteista maksamaan...

Keväällä sitten alkoi tulemaan hieman järkeä juoksemiseen juoksukoulun kautta.
Ensi kosketus oli työnantajan kautta joka järjesti juoksukoulun Vauhtisammakon vetämänä.
Siellä sitten laitettiin tekniikkaa kuntoon, käytiin läpi erilaisia treenimetodeja sekä tehtiin tietenkin noita harjoitteita.

Liedon hyppyrimäellä jotain viestiä

Tuota kautta sitten tulikin liityttyä juoksukouluun ja sillä tiellä ollaan edelleen.
Paljon on kehitystä tullut tuona aikana jonka olen sammakkona vietellyt.

Muistan edelleen ensimmäiset treenit joihin mentiin ,taisi olla jotkin tasonmittaus treenit heti alkuun.
Vartiovuorta kierrettiin ja porukan perässä kovin koitin roikkua, ekat pari kierrosta taisin olla jotenkuten mukana kunnes noutaja koitti ja hiipuminen perälle alkoi.
Sitkeesti päätin että tässä ryhmässä aloitan ja koitan roikkua mukana, taso taisi olla kuntoilijat.
Keväällä olikin vuorossa eka cooper sitten armeija-aikojen. Tulos oli muistaakseni jokin 2650 m.
Kesän jälkeen pelokkaana kun kunto jo hieman oli noussut uskalsin siirtyä syksyksi jo pykälää kovempaan ryhmään.

keskivartaloakin kuntoon
Tuolloin muistan kuulleeni juttua Vauhtisammakon juoksukoulun legendaarisesta ruparit -ryhmästä jossa kaikki juoksi vähintään 3000m ja luultavasti tekisi sen vielä kaveri reppuselässä, arvostus oli kova ja ryhmä tuntui aivan utopistiselta liittyä, varsinkin kun joissain treeneissä oli noita yli-ihmisiä mukana ja menivät aivan omia vauhtejaan.
No muutaman vuoden saanut suht terveenä ja ennen kaikkea hyvässä opissa treenata niin yllättäviä asioita voi tapahtua.
Niin sitä vaan nyt ollaan saavutettu taso jolla tuonne rupareihin jo kelpuutetaan, toki kaikki tavallaan alkaa alusta koska nyt ollaan taas jonon jatkona :)

Tähän kehitykseen en kyllä usko että olisin ominpäin päässyt, ainakaan tässä ajassa.
Eli jos olet harkinnut aloittaa juoksemista , tai olet jo kokenut konkari mutta kaipaat uusia haasteita niin kokeile rohkeasti. Jokaiselle löytyy kyllä oman tasoinen ryhmänsä ja voin taata että kehitystä tulee halusit sitä tai et !

Tammikuussa alkaakin taas uusi kausi ja nyt on aika levätä hetki ja ladata akkuja!

Hyppää sinäkin mukaan hyvään ryhmään keväällä,tuolla lisää infoa juoksukoulusta  ja kaikesta muusta tarjonnasta http://vauhtisammakko.com

keskiviikko 7. joulukuuta 2016

Kisakalenteri vuodelle 2017

Lontoo ei, samoin Berliini ei.. mitäs sitten!


On tullut aika hahmotella hieman tulevan vuoden kalenteria ja kisoja joihin osallistua.
Koska Lontoon maralle ei käynyt arpa eikä Berliinin maraton ollut sen suotuisampi niin pysytellään täällä kotimaassa sitten.

Fatbike -lenkkiä 
Ajatuksena olisi ensi vuodelle mennä kisaamaan tuonne poluille, sekä pyörällä että juosten.
Nyt saakin sitten heittää ehdotuksia noista mihin olisi hyvä mennä, joko juosten tai polkupyörällä.
Toki jos löytyy sellaisia yhdistelmä kisoja niin se olisi napakymppi, Rokualla sellainen olisi mutta matkustus sinne ja takaisin tuntuu ahdistavan pitkältä matkalla.

Trail Run , oiskoos Ruissalo

Mutta tässä siis olisi alustava suunnitelma.

*29.4 Aurajoen yöjuoksu, matka 10km klik
  Kiva sopivan kokoinen tapahtuma joka on ollut itselle jo parin vuoden ajan vuoden ensimmäinen
  kisa.

* 6.5 Bodom Trail, polkujuoksu , matkaksi joko 12km tai 21km. http://bodomtrail.com
   Ei kokemuksia tapahtumasta.

*17.6 Forssan Suvi-ilta. Suunnitteilla osallistua Comboon, 95km pyöräilyä ja 21km juoksua päälle.
  http://www.suvi-ilta.fi/site/  . Täältä kaikki aikoinaan lähti, puolueellisesti sanottuna yksi parhaimpia
 tapahtumia joissa ollut juoksemassa. Kotimaisemiin on aina kiva mennä uudestaan ja uudestaan!

* 1.7 Paavo Nurmi Marathon. Matkana puolimaraton http://paavonurmimarathon.fi
   Toinen ns. kotikisa. Tähän pätee samat sanat kuin Forssan Suvi- Iltaan.

*14.7 Nuts Pallas, Polkujuoksu ,30km pikamatka. http://nutspallas.fi
  Kesän kohokohta johon tähdätään, matkaksi valikoitui lyhin mahdollinen johtuen kaikista
  ongelmista joita on ollut jaloissa.

*5.8 Jämi84, maastopyörätapahtuma. http://www.jami147.fi/jami84/
  Fatbike ja Jämin 84km. Itselleni ensimmäinen pyöräkisa, ellei sitten löydy keväälle jotain
  kisaa johon osallistua

*7.10 Vaarojen Maraton, polkujuoksu ja matkaksi luultavasti 43km http://www.vaarojenmaraton.fi
  Ei aiempaa kokemusta tuolta. Tämä tulee luultavasti olemaan vuoden päätapahtuma itselle jota
  varten treenata.

Polkujuoksu treeniä Ruissalossa
Pääpaino tulee siis olemaan aika pitkälti poluilla ensi vuonna, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta!

Tallinna Maraton 2016
Jos tiedät jotain kivaa trail run -tapahtumaa tai MTB-tapahtumaa johon voi Fatbikella mennä niin kerro ihmeessä, tai jos on jokin combo noista niin aina parempi.